تبلیغات
بهشت یار - بانوی اسلام از دیدگاه اندیشمندان مسیحی
جمعه 16 اردیبهشت 1390

بانوی اسلام از دیدگاه اندیشمندان مسیحی

   کاری از: نماز و مراسمات1    نوع مطلب :حضرت زهرا(س) ،

سلام بر بانوی عظیم الشانی که الگوی امام زمانمان بود و خدا در روز محشر همه را به خضوع در برابرش امر میکند

 امشب شب شهادت بانوی بزرگی است که وقتی بدنیا امد مریم مقدس دایه اش شد و زنان بهشتی خود را با عطر بوی او معطر کردند ولی چه حیف که تنها بعد از چند روزی از شهادت پدر بزرگوارش آنچنان قدر ناشناسی از امت پدر خود دید که هیچ دشمنی از دشمنان به ان درد مبتلا نشده است .

بانوی بزرگی که هیچ کس قدر او را ندانست جز خدا و رسول و وصی بر حق و اگر نبود حدیث لولا فاطمه لما خلقتکما محقق می شد و هیچ کسی در این عالم خلق نمی شد ؛ بانوی بزرگی که حتی غیر مسلمانان او را در حد خود ستوده اند که به یکی از این موارد اشاره میکنیم.

بانوی اسلام از دیدگاه سلیمان کتانی اندیشمند مسیحی


نخست از یک نویسنده و شاعر و ادیب مسیحی به نام «سلیمان کتانی» که دارای تألیفات مشهور و موفقی در چهره‏نگاری شخصیتهای اسلامی است، مطلب را آغاز می‏کنیم.
برای آشنایی با وی لازم به تذکر است که: چند سال قبل، کتابخانه‏ی عربی اسلامی در نجف اشرف، مسابقه‏ای در میان عموم نویسندگان عرب ترتیب داد، تا درباره‏ی شخصیت والا و ممتاز مولای متقیان علی بن ابیطالب (ع) قلمفرسایی کنند. در آن مسابقه، نویسنده‏ی چیره‏دست لبنانی، و ادیب و شاعر صاحب انصاف نصرانی، آقای سلیمان کتانی، با نوشتن کتابی تحت عنوان «الإمام علی نبراس و متراس» شرکت جست. پس از بررسی تمام کتب و آثار شرکت داده شده در مسابقه، کتاب سلیمان کتانی مقام نخست را به دست آورد و نویسنده مزبور برنده‏ی جایزه‏ی اول شد.
بار دوم، همان کتابخانه، نگارش کتابی را در مورد شخصیت درخشان بانوی بزرگ اسلام، فاطمه زهرا (ع) به مسابقه گذاشت و نویسندگان و محققان و شخصیت‏های علمی و ادبی متعددی در این مسابقه شرکت جستند. این بار نیز نویسنده‏ی مسیحی نامبرده با نوشتن کتابی تحت عنوان «فاطمة الزهرا، وترٌ فی غمدٍ» (فاطمه زهرا، زهی در نیام) مقام نخست را به خود اختصاص داد و برنده‏ی جایزه شد.
گرچه در این گزینش‏ها، در مرحله‏ی اول احتمال تشویق کردن یک فرد مسیحی که در عالم مسایل اسلامی به تحقیق و نگارش پرداخته است بی‏وجه نیست. و باز گرچه همین امر، در صورتی که نوشته‏های شرکت‏کنندگان در مسابقه در سطح مساوی و برابر قرار داشته باشند، خود می‏تواند مجوز برنده شدن یک فرد مسیحی در مسابقه باشد، ولی با مطالعه‏ی کتاب مزبور روشن می‏شود که این حد اطلاعات و آگاهی و این شور و حماسه قابل تحسین است که یک فرد بیگانه و خارج از اسلام، آنچنان از غنای فرهنگی و ادبی و احساسی و عاطفی سرشار باشد که در مورد یک شخصیت اسلامی کتاب بنویسد، و در جمع نویسندگان مسلمان شرکت جوید و عرض وجود کند و تا حدود زیادی هم به حقیقت مطلب برسد. لذا اگر کتاب او حائز مقام اول و برنده‏ی جایزه می‏گردد، جای حرفی و بحثی نیست، چرا که شخصیت زهرا اطهر (ع) یک شخصیت جهانی و الهی است که عموم مردم در مورد او حق اظهار نظر و قلمفرسایی دارند، و سخن دوست را، از هر زبان و قلمی که انسان بشنود و بخواند، زیبا و پسندیده است و مصداق «الفضل ما شهدت به الأعداء» خواهد بود. امروزه که شخصیت جمیله بوپاشاها، ایندیرا گاندی‏ها، فلورانس‏ها، الیزابت‏ها و بنت‏الهدی‏ها و نظایر آن در سطح وسیعی از جهان مورد تجزیه و تحلیل قرار می‏گیرد، آیا جا ندارد که شخصیت فوق‏العاده والای این بانوی بزرگ اسلامی در عرصه‏ی جهانی مورد معرفی و شناسایی قرار گیرد؟
نویسنده‏ی مورد بحث، درباره‏ی شخصیت زهرا، شعر و حماس به کار می‏برد، سمفونی احساساتش اوج می‏گیرد و بهترین شورها و عواطف شاعرانه را نثار او می‏کند...
او در آغاز کتابش می‏نویسد:

«فاطمه‏ی زهرا (ع) مقامی والاتر از آن دارد که سندهای تاریخی و روایتی به سوی او اشاره کنند، و گرامی‏تر از آن است که شرح حال گونه‏ها به جانب وی راهنما باشند. فاطمه (علیهاالسلام) را همین چهارچوب کافی است که: وی دختر محمد (ص) و همسر علی (ع) و مادر حسن و حسین (ع) و بزرگ بانوی جهان است». [1]
و در پایان کتابش می‏گوید:

 «فاطمه، ای دخت مصطفی! ای روشن‏ترین چهره‏ای که زمین را بر روی دو کتف خود بلند کرد، تو جز دو نوبت برای زمین لبخند نزدی: یک بار در سیمای پدر، آن دم که در بستر آرمیده بود و تو را مژده‏ی قرب وصل می‏داد لبخند زدی. و لبخندی دیگر، بدان هنگام گرداگرد لبان تو می‏گردید که جان بر لب داشتی و واپسین دم خویش را فروفرستادی... تو همیشه با محبت زیست کردی، تو با پاکی و پاکدامنی زیستی، برای پاکیزه‏ترین مادری که دو ریحانه زادی و پروردی و بر قامت آن دو جامه‏ای از خز بخشندگی پوشاندی... تو زمین را همراه با لبخندی استهزاآمیز رها کردی و به ابدیت پیوستی، ای دختر پیامبر! ای همسر علی! ای مادر حسن و حسین، و ای بزرگ بانوی بانوان همه جهانها و اعصار» [2]


و باز در جای دیگر می‏نویسد:

 «قهرمانی نیرویی نیست که مستند به تن و بازو باشد، یا مستند به تاج و تخت، بلکه قهرمانی چیزی است که منطق عقل، رشد و فهم را به کار گیرد، آنگاه هدف‏ها را تعیین کند و برنامه را ترسیم نماید. و قهرمانی زهرا، چیزی جز این معنی بزرگ نبود. از این رو از هر چه عامل روشنایی دیگران می‏شد بهره گرفت، بی آنکه بازوان ناتوان و نزار، و پهلوهای لاغر و نحیف وی در این خواست از مؤثر باشد». [3]


لوئی ماسینیون محقق فرانسوی

مستشرق و پژوهشگر معروف فرانسوی، لویی ماسینیون که مدتی از عمر خود را وقف شناخت حضرت فاطمه‏ی زهرا (علیهاالسلام) ساخته، در زمینه‏ی شناخت آن حضرت، با گام‏های تحقیق پیش رفته و تلاش و کوشش بسیار به عمل آورده است. وی رساله‏ی محققانه‏ای در مورد مباهله‏ی مسیحیان «نجران» با پیامبر اسلام، که در سال دهم هجری در مدینه صورت گرفت، نوشته که در آن نکته‏های جالب توجه فراوانی مطرح شده است. در آن رساله می‏گوید:

«اوراد و دعاهای ابراهیم (ع) از وجود دوازده نور که منشعب از فاطمه هستند خبر می‏دهد...
تورات موسی از آمدن محمد (ص) و دختر پربرکت او، و دو آقازاده به مانند اسماعیل و اسحق (حسن و حسین) نوید می‏دهد...
و انجیل‏های عیسی (ع) از آمدن احمد (ص) نوید می‏دهد، و نیز بشارت می‏دهد که دختر پربرکتی خواهد داشت که دو پسر به دنیا می‏آورد...» (۴)


خدا کند ما هم بتوانیم هرچند به اندازه نمی از اقیانوس بی کرانش او را بشناسیم و به حق مادری اش در مورد خودمان که خود را شیعه او می نامیم عمل نمائیم

--------------------------------------------------------------------------

 [1] کتاب «فاطمة الزهراء وترٌ فی غمد»، پیشگفتار، ص 3.
[2] ص 205 ترجمه‏ی همان کتاب.
[3] ص 211 همان ترجمه. 
 [۴] شخصیات قلقه عبدالرحمن بدوی و ضمیمه‏ی آن «المباهله» تألیف لویی ماسینیون چاپ میلان به سال 1944، ص 179.